Verbale conflicthantering
- begrenzen met contactbehoud
- (geweldloze) communicatie
- gespreksvaardigheden
- (actief) luisteren en beïnvloeden
- omgaan met “moeilijk” gedrag
- conflicten managen
Deze praktijkgerichte training is speciaal ontwikkeld voor scholen, (zorg) instellingen en bedrijven die te maken hebben met klanten, leerlingen, bewoners, deelnemers, cliënten of patiënten die ’moeilijk gedrag’ vertonen.
Kortom; in contact met de ander het 'moeilijke gedrag' kunnen beïnvloeden (de-escaleren) en/of bewust eigen keuzes kunnen maken in lastige en/of onprettige situaties.
Onderdelen kunnen zijn:
- handelen in spannende situaties
- window of tolerance (tolerantieraam) en emotiemeter
- contact maken, verbinding zoeken en behouden
- gespreksvaardigheden
- gedragsmatrix
- de-escalerende interventiemethode (ABCD)
- stijlen van conflicthantering
- actie intelligentie en handelingsbekwaamheid
- crisiscommunicatie
- zelfbewustzijn en zelfcontrole
- mentale weerbaarheid
- opvang en nazorg na incidenten (evt. BOT team)
De training stellen we voor uw samen op basis van diverse methodieken en modellen die evidence based practice, practice based evidence en/of best practice zijn. Daarnaast matchen ze met de afgesproken doelstelling van de training. We plannen hiervoor een uitgebreide intake of kennismaking, bij voorkeur op de werklocatie, om de training op maat te kunnen maken.
Methodes en modellen
In onze trainingen gebruiken we diverse methodes en modellen, een aantal zullen we toelichten.
Dat trainingen ergens op gebaseerd zijn is erg mooi en nodig, hier kan je namelijk altijd weer op terugvallen. De dagelijkse (werk) praktijk is echter altijd leidend in onze trainingen! De vertaling van modellen naar de praktijk en de directe toepasbaarheid zijn essentieel.
Window of tolerance (tolerantieraam)
De model zegt iets over hoe geactiveerd je bent als mens op een bepaald moment en daarmee dus over je mogelijkheden tot handelen op de werkvloer. Je bent anders geactiveerd als je net wakker bent dan dat je gefrustreerd bent! We koppelen dit aan de diverse gebieden in de hersenen (breindidactiek / neurocoaching) en hoe je hiervan gebruik kunt maken bij jezelf en bij de ander. Uiteraard gaan we in hoe je dit kan beïnvloeden!
Agressiecurve
Agressie is voor iedereen anders, echter zijn er wel verschillende routes die agressief gedrag voeden. Daarnaast zijn er vaak fases aan te duiden en te herkennen in de agressie curve. Deze fases hebben kenmerken en vragen een andere interventie of houding.
Gedragsmatrix
De gedragsmatrix geeft overzichtelijk weer welke categorieën van gedrag er zijn en welke gedragingen daarbij passen. Het gaat om het herkennen van de gedrag (IK, JULLIE & JIJ gedrag) op basis van waarop dit gericht is. Hierna is het mogelijk om de meest effectievere gesprekstechniek of vaardigheid toe te passen.
Gesprekstechnieken en vaardigheden (ABCD Methode)
Door in gesprekken een aantal vaardigheden en technieken toe te passen is het mogelijk 'moeilijk gedrag' te sturen en reguleren. Dit kan onder andere aan de hand van de ABCD methode (Afleiden, Buigen, Confronteren, Doelbewust negeren).
Rots en watermethodiek
De training is gebaseerd op de Rots & Water methodiek. Dit is een psycho-fysieke trainingsmethodiek, waarbij het gaat om het leren door te ervaren. De termen 'rots' en 'water' worden als metafoor gebruikt om alle vormen van communicatie te duiden. Door prakrijkgerichte oefeningen zelf te ervaren, is de transfer naar de dagelijkse werkzaamheden gemakkelijk te maken.
Contact met EighT
Neem gerust geheel vrijblijvend contact op voor al uw vragen en/of meer informatie.